Projektowanie reklamy i narzędzi promocji

                                    


Dzień Dobry! 

Dzisiaj dowiesz się, jak zaprojektować skuteczną reklamę tak, by nie tylko sprzedać swój produkt czy usługę, ale i zostać w pamięci konsumenta na dłużej. Zapraszamy do lektury!

Jak zacząć?

Codziennie widujemy setki reklam. Jak więc w takim gąszczu obrazów, barw i informacji trafić na dobrą reklamę? Dobrą reklamę definiuje to, czy osiągnie zamierzony przez nas cel.

Na początku określamy, co będzie naszym głównym celem. Reklama produktu czy firmy? 

Najczęściej dobrze jest skupić się na produkcie, który będzie kojarzony z marką np. Firma Sony reklamująca PlayStation 4. Dzięki dobrej reklamie w głowie konsumenta pojawia się miłe skojarzenie z samą firmą. Jeśli jednak nasz asortyment mało różni się od konkurencji, dobrze jest skupić się na promocji marki. Świetnym przykładem będzie tu firma Dove, której asortyment się nie wyróżniał, więc skupiła się na promowaniu swojej firmy. 

Projektowanie reklamy. 

Możemy porównać to do nauki nowej umiejętności. Tak, jak przy nauce czegoś nowego nie da się ominąć pewnych etapów, tak w projektowaniu dobrej reklamy nie przeskakujemy pewnych stopni, jeśli chcemy osiągnąć sukces. 

Etapy projektowania reklamy:

  • Wybierz cel

  • Określ target (grupę docelową)

  • Ustal budżet

  • Dobierz odpowiednią treść

  • Wybierz odpowiednie media przekazu

  • Zbadaj skuteczność reklamy

 Formy projektowania reklamy:

  • Grafika – sztuka powielania w różny sposób obrazu za pomocą artystycznych technik. Grafiką stosowaną w reklamie jest grafika użytkowa. Jej celem jest sporządzanie grafik do opakowań, plakatów czy billboardów.

  • Tekst – musi wywoływać zainteresowanie i dostarczać racjonalnych argumentów w celu zdobycia zaufania klienta. 

  • Dźwięk i muzyka – niejednokrotnie to one w połączeniu z chwytliwym tekstem zdobywają serce klienta. Dźwięk musi współgrać więc z przekazem. 

  • Animacja – element skupiającym uwagę. Jej główną zaletą jest możliwość manipulowania postaciami w dowolny sposób.

  • Film reklamowy – powinien mieć ciekawą fabułę, odpowiednio dobraną kolorystykę. W pamięć lepiej zapadają żywe kolory, warto to uwzględnić. 

  • Prezentacja multimedialna – przy tym medium warto komponować tekst i grafikę. Ma przyciągać uwagę, daje on wiele możliwości. Z prezentacji można stworzyć nawet krótki film. 

Czym jest promocja?

Promocja marketingowa to informowanie nabywcy, że produkt jest dostępny w danym czasie i miejscu, po określonej cenie. Odbywa się to dzięki narzędziom promocji.

Narzędzia promocji 

Dzielimy je na:

  • reklamę

  • promocję sprzedaży 

  • sprzedaż osobistą (bezpośrednią) 

  • public relations

Reklama jako narzędzie promocji.

Dociera do nabywcy za pomocą takich środków jak:

  • Opakowanie produktu – należy zwrócić tu szczególną uwagę na: materiał, kolor, kształt czy informacje na nim zamieszczone. Musimy pamiętać, że większość z nas ,,kupuje oczami”. Musimy więc opakowaniem przyciągnąć uwagę i skłonić do zakupu. 

  • Środki drukowane – takie jak gazety czy czasopisma. Są tanim i ogólnodostępnym środkiem przekazu. Przyciągają klientów o podobnych zainteresowaniach.

  • Środki przekazu publicznego – takie jak radio i telewizja – ich główną zaletą jest spore grono odbiorców. Wadą zaś ulotność informacji np. podczas jazdy samochodem konsumentowi umknie adres sklepu podczas emisji w telewizji, nasz odbiorca może nie zdążyć zapisać sobie adresu.

  • Środki korespondencyjne – takie jak ulotki, czy foldery reklamowe. Ich zaletą jest oddziaływanie wizualne oraz możliwość doboru klientów. Wadą zaś czasochłonność i wysoki koszt tworzenia baz adresowych.

  • Środki reklamy zewnętrznej – czyli różnego rodzaju ogłoszenia reklamowe przedstawiane na tablicach, autobusach przystankach i słupach.

Promocja sprzedaży.

Dociera do nabywcy za pomocą takich narzędzi jak: 

  • Promocja konsumencka – stosuje ją producent kierujący ją do ostatecznego nabywcy. Należą do niej np. gwarancje, próbki, kupony, upominki czy rabaty.

  • Promocja handlowa – jest skoncentrowana na zwiększeniu efektywności pośredników handlowych.

  • Promocja biznesowa – opierającą się na pokazach handlowych, konkursach sprzedażowych czy gadżetach reklamowych.

Public relations.

To relacje opierające się na wzajemności między jednostką gospodarczą, a jej otoczeniem pośrednim i bezpośrednim. 

Działania skierowane na otoczenie:

  • konferencje prasowe

  • kontakty z mediami

  • wystawy

  • konkursy

  • jubileusze

Działa skierowane do pracowników firmy:

  • odpowiednie warunki pracy

  • szkolenia 

  • broszury i biuletyny

Sprzedaż osobista.

Polega ona na bezpośrednim kontakcie sprzedawcy z nabywcą. Opiera się na bezpośrednim kontakcie (dialogu) w:

  • sklepach

  • magazynach handlowych

  • biurach i salonach sprzedaży

  • mieszkaniach nabywców

  • miejscach ich pracy

Które narzędzie wybrać? 

Wybór najczęściej zależy od:

  • rodzaju produktu lub usługi

  • wysokości budżetu

  • pozycji rynkowej przedsiębiorstwa

Mamy nadzieję, że z nasz artykuł i zebrane w nim informacje, dostarczyły Ci sporej dawki wiedzy na temat projektowania reklamy i narzędzi promocji. Już jutro zapraszamy Cię do kolejnej ciekawej lektury na naszym blogu!


Źródła:

,,Projektowanie środków reklamowych” Alina Kargiel, Robert Piłka, Dorota Zadrożna

https://sprawnymarketing.pl/jak-zrobic-dobra-reklame/ 

https://mfiles.pl/pl/index.php/Reklama 

https://sprawnymarketing.pl/wp-content/uploads/2016/09/560x315-jak-zrobic-reklame.png 


Komentarze

Popularne posty